ΤΟ IMAGE MAKING ΕΝΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
Ούτε ένα ευρώ δεν θα πληρώσει στο κράτος ως φόρο, δήλωσε στις 12 Μαϊου ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος. Δήλωσε, μάλιστα, ότι δεν πρόκειται να πειθαρχήσει ακόμη και σε δικαστική απόφαση η οποία θα τον καλεί να εξοφλήσει τις φορολογικές υποχρεώσεις της Εκκλησίας. Πρόκειται για έναν ισχυρό παράγοντα στην κυπριακή κοινωνία ο οποίος για άλλη μια φορά κάνει επίδειξη δύναμης ερχόμενος σε κατά μέτωπον αντιπαράθεση με το ίδιο το κράτος.
Η κατασκεύη του προφίλ (image making) είναι μια τακτική που ακολουθούν τα δημόσια πρόσωπα (stars, πολιτικοί κλπ) με σκοπό να προωθήσουν, δια μέσου των μέσων (ΜΜΕ), τα χαρακτηριστικά τα οποία αυτοί θέλουν να προσδώσουν στον εαυτό τους για ιδιοτελείς σκοπούς ή στα πλαίσια εξυπηρέτησης ιδιαίτερων συμφέροντων. Στις μέρες μας, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται και στους κόλπους της Εκκλησίας. Ο Αρχιεπίσκοπος είναι πλέον δημόσιο πρόσωπο και κατασκευάζει το προφίλ του διαμέσου των μέσων. Πώς ένας Αρχιεπίσκπος χτίζει το προφίλ του σημερα;
Τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, ο Αρχιεπίσκοπος έστειλε απ’ευθείας επιστολή προς τον πρωθυπουργό της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν (θέμα της ήταν η αναστήλωση ενός ναού στις κατεχόμενες περιοχές της Κύπρου) και ισχυρίστηκε ότι έλαβε θετική απάντηση με επιστολή από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες όμως, ο Αρχιεπίσκοπος δεν έλαβε ποτέ τέτοια επιστολή ούτε είχε απ’ευθείας απάντηση από τον Τούρκο πρωθυπουργό. Οι πληροφορίες αυτές διέρρευσαν από μέλη τις Εκκλησίας, ενώ σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις πρόκειται για μια κατασκευασμένη είδηση η οποία σκοπό είχε την ενίσχυση του προφίλ του αρχιεπισκόπου.
Η ίδια η Εκκλησία της Κύπρου έχει μια άρτια επικοινωνιακή οργάνωση ώστε να μπορεί να δομεί κατά βούλησιν το δικό της προφίλ, αλλά κυρίως το προφίλ του αρχηγού της. Το Γραφείο Επικοινωνίας της Εκκλησίας εκδίδει δελτία τύπου μετά από κάθε συνάντηση της Ιεράς Συνόδου, τα οποία ενημερώνουν για τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση. Το γραφείο είναι οργανωμένο έτσι ώστε καμία πληροφορία να μην διαρρέει, ενώ κανένα μέλος του γραφείου δεν μπορεί να επικοινωνεί με εκπροσώπους των ΜΜΕ εαν πρώτα δεν πάρει έγκριση από τον γραμματέα του γραφείου και αφού αυτός με τη σειρά του συμβουλευθεί τον ίδιο τον αρχιεπίσκοπο. Έτσι, από το γραφείο φεύγουν συγκεκριμένες και προσεγμένες πληροφορίες. Εαν οποιαδήποτε πληροφορία διαρρεύσει από τους κόλπους της Εκκλησίας, αυτό γίνεται για δύο λόγους: ο πρώτος είναι ότι διέρρευσε σκόπιμα με έγκριση του ιδίου του Αρχιεπισκόπου για συγκεριμένους λόγους. Η άλλη εξήγηση είναι ότι διάφοροι διαφωνούντες με τον αρχιεπίσκοπο, διοχετεύουν σκόπιμα πληροφορίες προς τα έξω με σκοπό να πλήξουν τον ίδιο τον αρχιεπίσκοπο.
Ο Αρχιεπίσκοπος δεν χτίζει το προφίλ του χρησιμοποιώντας μόνο τα ΜΜΕ˙ κοινωνεί τις πολιτικές του απόψεις κατευθείαν στους πιστούς. Κάθε Κυριακή αλλά και κάθε μεγάλη γιορτή, όπου μαζεύονται πολλοί πιστοί στις εκκλησίες, ο αρχιεπίσκοπος εκδίδει εγκυκλίους στις οποίες αναλύει τις πολιτικές του απόψεις και με την επίφαση του γενικού συμφέροντος, προτρέπει τους πιστούς να συμπεριφερθούν με συγκεκριμένο τρόπο απέναντι σε διάφορα πολιτικά (και όχι μόνο) γεγονότα. Προσφάτως, ο ίδιος αρχιεπίσκοπος, είχε μοιράσει στους πιστούς στις εκκλησίες, καθώς και σαν ένθετο σε συγκεκριμένη εφημερίδα, βιβλίο με καθαρά πολιτικό περιεχόμενο (εξηγούσε γιατί ήταν επιβλαβές για την Κύπρο το Σχέδιο Ανάν).
Αυτές είναι μόνο μερικές στρατηγικές τις οποίες χρησιμοποιεί ένας αρχιεπίσκοπος για να χτίσει το προφίλ του. Ο συγκεκριμένος αρχιεπίσκοπος, χρησιμοποιώντας τις στρατηγικές αυτές, έχει συγκεντρώσει, σε μεγάλο βαθμό, τα φώτα της δημοσιότητας στο πρόσωπό του. Είναι αντικείμενο συνεχούς ποαρακολούθησης από τους δημοσιογράφους και αυτό όχι μόνο το εκμεταλλεύεται στο έπακρον αλλά φροντίζει με κάθε ευκαιρία να διατηρεί την κατάσταση αυτή ως έχει. Η Εκκλησία έχει πλήρη επίγνωση της δύναμης των ΜΜΕ και οργανώνεται με τέτοιο τρόπο, πλέον, ώστε να συμβαδίζει με τις επιταγές της νέας εποχής της πληροφορίας.
Σάββας Κυριάκου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου